منظور از Network Access Control (NAC) چیست؟

یک راهکار دسترسیِ zero-trust است که امکان نظارت دقیق بر روی تجهیزات internet of Things (IoT) را در شبکه های سازمانی فراهم می کند.

نزدیک به دو دهه است که از پیدایش تکنولوژی امنیتی NAC می گذرد، اما نسل جدید آن برای مقابله با تهدیدات در حال گسترش امروزی، ضروری بوده؛ ضمن این که امکان نظارت و اجرای پالیسی های مختلف را فراهم می کند. با استفاده از این فناوری می توان به طور خودکار از تجهیزات داخلی و خارج از شبکه محافظت نمود.

یکی دیگر از دستاوردهای این راهکار جدید، امکان نظارتی دقیق بر روی شبکه می باشد. به این ترتیب سازمان ها می توانند امنیت لازم الاجرا بر اساس قوانین و دستورالعمل های نظارتی را بر روی همه ی دستگاه های موجود در شبکه اعمال کنند؛ حتی محیط های مجازی که دستگاه ها به صورت مداوم در حال اتصال و قطع شدن های مکرر می باشند.

قابلیت های نظارتی و مقابله با تهدیدات، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشند. زیرا بسیاری از تجهیزات از طریق نرم افزارهای دارای باگ و به روز نشده و بسیاری فاکتورهای دیگر در معرض خطر قرار می گیرند.

راهکارهای NAC را می توان بخش مهمی از مدل Zero Trust Access در تجهیزات، اپلیکیشن ها و کاربرانی دانست که در تلاش برای دسترسی به شبکه هستند. ضمنا تیم IT نظارتی کامل در خصوص افراد و میزان دسترسی آن ها به شبکه پیدا خواهد کرد.

 

موارد استفاده از FortiNAC

همه ما شاهد پیچیده تر شدن عملکردهای سازمانی و افزایش شعب و تجهیزات می باشیم. تجهیزاتی مانند دستگاه های headless IoT به شبکه ها افزوده می شوند، در حالی که تعداد نیروهای انسانی ثابت می ماند. از این رو، FortiNAC به عنوان بخشی از پلتفرم Security Fabric فورتی نت ارائه شده تا نظارت و کنترل مورد نیاز برای سازمان ها و شعب آن ها را فراهم کند.