انواع حملات باج افزاری و بهترین راهکارهای مقابله با آن ها چیست؟

انواع حملات باج افزاری و بهترین راهکارهای مقابله با آن ها چیست؟

همان طور که دنیای فناوری ها روز به روز در حال تکامل است، انواع حملات باج افزاری نیز دائما تغییر می کنند. بدون شک، داده ها، با ارزش ترین دارایی همه مشاغل محسوب می شوند و بدون در نظر گرفتن اقدامات امنیتی صحیح، خطر از دست رفتن اطلاعات، همواره در کمین است. امروزه همه ی کسب و کارها می بایست استراتژی های مناسبی برای محافظت در برابر حملات باج افزاری در نظر گرفته و آموزش های لازم را به کارمندان خود بدهند. در این مطلب به مصاحبه ای که با Aamir Lakhani، محقق امنیت فورتی گارد در مورد انواع حملات باج افزاری و همین طور برخی از بهترین راهکارهای امنیتی انجام شده می پردازیم.

  • آیا می توانید کمی در مورد نقش خود در آزمایشگاه فورتی گارد صحبت کنید؟

مسئولیت های بنده به عنوان استراتژیست ارشد امنیتی در آزمایشگاه فورتی گارد فورتی نت شامل تحقیق و تفحص در خصوص جدیدترین تکنیک های حمله و حصول اطمینان از محافظت در برابر آن ها و همچنین دفاع در مقابل هر گونه حمله جدید می گردد.

برای اینکه بتوانم اثربخشی کارم را بهبود ببخشم، می بایست به شناخت کاملی از شبکه، مهندسی معکوس، شناسایی تهدیدات دیجیتالی و همچنین مقابله با تهدیدات سایبری برسم. مضاف بر این، باید در مورد اهداف مشتریان و تهدیداتی که ممکن است متوجه آن ها گردد، اطلاعات کسب کنم. مقوله امنیت بسیار گسترده است و باید سازمان ها را قادر به افزایش بهره وری شان کند، نه اینکه آن ها را از اهداف تجاری شان دور کند.

بنده به عنوان یکی از محققان ارشد فورتی گارد و با داشتن 22 سال سابقه در صنعت cybersecurity، همواره در کنار مشتریان مان هستم تا بتوانند بهترین گزینه ها را برای تامین امنیت سایبری بر اساس نیازهای منحصر به فرد خود برگزینند و به امنیتی منحصر به فرد دست یابند.

انواع حملات باج افزاری

حملات مبتنی بر ransomware، انواع مختلفی دارند؛ اما به طور کلی می توان آن ها را به پنج دسته اصلی تقسیم نمود.

  • Crypto Ransomware یا Encryptor

یکی از معروف ترین انواع حملات باج افزاری بوده که فایل های مختلف و داده های موجود در یک سیستم را رمزنگاری می کند و دسترسی به محتوای آلوده را غیر ممکن می کند. این نوع حمله ممکن است شامل locker  نیز گردد.

  • Locker

بسیار به encryptorها شبیه هستند، اما دسترسی کاربر به سیستم ش را به طور کامل غیر ممکن می کنند. به طور کلی صفحه نمایش را تغییر می دهد و در موارد شدیدتر، شامل یک ساعت معکوس نیز می گردد تا قربانی را برای پرداخت مبلغ درخواستی، تحت فشار بگذارد.

  • Scareware

یک نرم افزار جعلی یا fake است که وانمود می کند ویروس یا چیزی شبیه به آن را در سیستم شناسایی کرده و از کاربر می خواهد برای برطرف شدن مشکل مذکور، مبلغ درخواستی را پرداخت کند. برخی از انواع scareware، کل دسترسی سیستم را برای کاربر قفل می کنند، در حالی که برخی دیگر بدون آسیب رسانی، صفحه نمایش را با هشدارهای پاپ آپ پر می کنند.

  • Doxware/Leakware

همان طور که از نام آن پیداست، Leakware تهدید می کند که اطلاعات بسیار مهم و یا فایل های سازمانی را به صورت آنلاین پخش می کند و قربانی را مجبور به پرداخت مبلغ درخواستی نموده تا آن اطلاعات در فضای عمومی قرار ندهد.

  • Ransomware-as-a-Service (RaaS)

بدافزاری است که توسط هکرهای حرفه ای ایجاد و مدیریت می شوند. هزینه این سرویس توسط قربانی پرداخت می شود و تمام وجوه حمله اعم از توزیع بدافزار و دریافت مبلغ و همین طور ارائه دسترسی دوباره به قربانی توسط افراد متخصصی که در استخدام هکرها هستند، صورت می گیرد.

بزرگ ترین اهداف باج افزارهای چه کسانی هستند؟

Aamir: باج افزارها هر روز پیچیده تر و مخرب تر از روز قبل می شوند. به عنوان یک محقق امنیتی باید بگویم حملاتی که با هدف هوش مصنوعی، سیستم های کنترل صنعتی و همین طور خودروها رخ می دهند، از پیچیدگی بسیار بالایی برخوردارند. با این حال باید گفت حملات باج افزاری تاثیر فوری و قابل ملاحظه بر روی تمام صنایع و همین طور افراد دارد. در صورتی که یک کسب و کار مورد حمله باج افزاری قرار گیرد، احتمال ورشکستگی آن بسیار زیاد خواهد بود. بنابراین همه سازمان ها به نوعی در معرض تهدیدات باج افزاری قرار دارند. در نتیجه ممکن است بسیاری از مشاغل از بین بروند.

حقیقت این است که حملات باج افزاری در مورد انتخاب هدف خود، هیچ تبعیضی قائل نیستند! افراد، مشاغل و یا بهتر است بگویم هر کسی که به دنیای اینترنت متصل می شود، در خطر است. هرچند که برخی از انواع باج افزارها، با هدف خاصی طراحی شده اند، اما تمام افراد می بایست در مورد امنیت سیستم و شبکه ی خود اطمینان حاصل کنند.

اولین قدم پس از آلوده شده به باج افزار چیست؟

ابتدا باید تیم امنیت سایبری را از این موضوع مطلع کرد. در صورتی که یک سیستم شخصی، مورد اتک قرار گیرد بهتر است از پلتفرمی که برای تامین امنیت تهیه کرده، استفاده کند. متخصص امنیت بسته به شدت و ماهیت حمله ای که رخ داده، راهنمایی های لازم برای مراحل بعدی را ارائه می دهد. به طور خلاصه ارجاع به یک متخصص آموزش دیده باید در اولویت بالایی قرار گیرد تا بتواند این مشکل را به سرعت حل کند.

سازمان های خصوصی ممکن است دستورات و قوانین منحصر به خود را داشته باشند که باید از آن ها متابعت کرد، اما باید در نظر داشت حمله سایبری ممکن است به اندازه حمله فیزیکی خطرآفرین باشد.

رایج ترین اشتباهات پس از آلوده شدن به بدافزار

Aamir: یکی از رایج ترین اشتباهاتِ سازمان ها، عدم پوشش همه جانبه ی سیستم ها می باشد. دورکاری یکی از شایع ترین دلایل حملات باج افزاری به شمار می رود. بنابراین سازمان ها باید اطمینان حاصل کنند هیچ نقطه ضعفی برای ورود هکرها وجود نداشته باشد. به عنوان مثال عدم یکپارچگی می تواند به معنای داشتن محصولات متعدد و در نتیجه ضعف کنترل و مدیریت بر روی آن ها باشد که در نهایت به حملات سایبری منتهی می شود. در پیش گرفتن اقدامات امنیتی صحیح، باعث می شود سازمان ها در بهترین وضعیت امنیتی قرار گرفته و قادر به مقابله با تهدیدات باج افزاری باشند. ضمن اینکه یکپارچه سازی پلتفرم های امنیتی، یکی از کلیدی ترین نکات در ایجاد قابلیت نظارت و مدیریت بر روی شبکه های سازمانی می باشد.

در پیش گرفتن بهترین اقدامات امنیتی باعث می شود سازمان ها در امن ترین نقطه قرار گرفته و به سرعت با حملات باج افزاری مقابله کنند. یکپارچه سازی محصولات امنیتی در یک پلتفرم نیز بسیار مهم و حیاتی است.

توصیه های لازم به CISCOها برای کاهش حملات باج افزاری

اولین توصیه ی بنده، مجهز ساختن کلیه ی سیستم ها به جدیدترین راهکارهای امنیتی است. فناوری پیشرفته ی endpoint detection and response (EDR)، بهترین نمونه است؛ زیرا قادر به شناسایی و مقابله با تهدیداتِ در حال تکامل می باشد. این یک واقعیت است که مقوله ی دورکاری، زمینه سازِ تهدیدات سایبری بسیار جدی می باشد و همه سازمان ها باید این نکته را مد نظر داشته باشند. علاوه بر این حصول اطمینان از آموزش صحیح و مناسب کارمندان در مورد امنیت سازمانی، یکی از نکات طلایی برای جلوگیری از حملات سایبری است؛ زیرا کارمندان قادر خواهند بود فعالیت های مشکوک و تهدیدات را شناسایی نموده و آن ها را به درستی گزارش کنند. در بسیاری از موارد، “به روز رسانی سیستم ها و دریافت منظم پچ های آپدیت”، “محدودسازی دسترسی مدیر شبکه” و همچنین “استفاده از ابزارهای رایج امنیتی که به صورت صحیح نیز پیکربندی شده اند”، از مهم ترین گام های اساسی این فرایند به شمار می روند. بر اساس تحقیقات فراوانی که انجام داده ام، باید عرض کنم آموزش کارمندان در راستای شناسایی تهدیدات سایبری و افزایش آگاهی آن ها، موجب می شود وضعیت دفاعی به طور تصاعدی افزایش پیدا کند. به این دسته از وظایف که بسیار رایج هستند، cyber hygiene گفته می شود. موسسه آموزشی فورتی نت، یکی از معتبرترین آموزشگاه ها در این زمینه است که تفاوت های فاحشی را در این زمینه ایجاد می کند.

بهترین راهکارهای تامین امنیت در برابر تهدیدات باج افزاری

  • کلی نگر بودن

مجهز ساختن تمامی وجوه شبکه اعم از پایگاه داده ها و تجهیزات Bluetooth با همراهی جدیدترین اقدامات امنیتی را ضروری ترین راهکارهای جلوگیری از تهدیدات سایبری می دانم. شناسایی سریع و فوری حملات، بیشترین تاثیر را در خنثی سازی حملات دارد.  ضمن اینکه استفاده از فناوری های مبتنی بر AI/ML برای شناسایی موارد مشکوک، بسیار توصیه می شود. Segmentation و همچنین خدماتی مانند digital risk protection می تواند به یافتن آسیب پذیری ها کمک فراوانی کند.

  • آموزش اقدامات مناسب امنیتی به پرسنل

آموزش اقدامات امنیتی مناسب و گزارش دهی صحیح به پرسنل برای تامین امنیت دورکاری کاملا ضروری بوده و به تیم امنیت، امکان می دهد در صورت بروز تهدیدات، فورا مطلع شوند.

  • گزارش دهی سریع

به محض بروز اولین نشانه های تهدیدات باج افزاری، به تیم امنیت خود اطلاع دهید. در غیر این صورت و باقی ماندن بدافزار در سیستم، می تواند به سایر قسمت های شبکه راه پیدا کرده و خسارت های بیشتری به بار آورد.

  • جمع آوری هرچه بیشتر اطلاعات در مورد تهدیدات احتمالی

هنگام بروز یک تهدید، بهتر است اطلاعات کاملی در مورد مبدا و ماهیت آن جمع آوری کنید تا از حملات مشابه در آینده جلوگیری کنید. کسب اطلاعات در خصوص نحوه فعالیت باج افزار و دسترسی آن به شبکه، نقاطی که هکرها برای ورود به شبکه استفاده می کنند را آشکار می کند.



معرفی فایروال فورتی گیت FG-400E

فایروال فورتی گیت FG-400E امکانات فایروال نسل جدید را در اختیار سازمان متوسط تا بزرگ قرار می دهد و در ساختمان ها یا دفاتر اداری سازمان ها قابل استفاده است. این سری از محصولات فورتی گیت با پردازنده امنیتی خود که عملکرد عالی، بازده امنیتی بالا و قابلیت نظارت دقیقی را فراهم کرده اند، از شما در برابر تهدیدات سایبری محافظت می کنند.

امنیت

  • قابلیت شناسایی هزاران اپلیکیشن در ترافیک شبکه برای بازبینی عمیق تر و اجرای دقیق سیاست ها
  • محافظت در برابر بدافزارها، اکسپلویت ها و وب سایت های مخرب در ترافیک رمزنگاری شده و رمزنگاری نشده
  • تشخیص حملات شناخته شده و ناشناخته و جلوگیری از آن ها با استفاده از هوش تهدید دائمی سرویس های امنیتی فورتی گارد لبز (FortiGurad Labs)

عملکرد

  • فراهم سازی بهترین عملکرد ممکن در محافظت و کمترین میزان تأخیر با استفاده از تکنولوژی پردازنده امنیتی ویژه (SPU)
  • فراهم سازی بهترین عملکرد و محافظت ممکن برای ترافیک رمزنگاری شده SSL

گواهینامه ها

  • دارای بهترین عملکرد و بازده ممکن که به شکل مستقل کاملاً تست شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است.

دارنده گواهینامه ها از NSS Labs، ICSA، Virus Bulletin و AV Comparatives

شبکه

  • دارای بهترین امکانات و قابلیت های SD-WAN برای هدایت اپلیکیشن با کنترل مسیر WAN و تجربه با کیفیت بالا
  • فراهم سازی امکانات پیشرفته شبکه، عملکرد عالی و قابلیت های IPsec VPN ، مقیاس پذیری برای یکپارچه سازی شبکه و امنیت

مدیریت فایروال fortigate 400e

  • دارای کنسول مدیریتی با بازده بالا و کاربری آسان برای کنترل
  • فراهم سازی یکپارچه سازی بدون پیکربندی با Single Pane of Glass Management
  • دارای چک لیست آماده پیروی از مقررات برای آنالیز پیاده سازی و تأکید بر روی راهکارهای برتر برای بهبود وضعیت کلی امنیت

Security Fabric

  • Security Fabric به محصولات شرکای فورتی نت (Fortinet) و فابریک (Fabric) اجازه می دهد بهترین میزان قابلیت نظارت، تشخیص یکپارچه با استفاده از هوش تهدید و ترمیم حفره های امنیتی به صورت خودکار را ارائه دهند.
  • نمایش گرافیکی توپولوژی شبکه که در آن تجهیزات IoT (اینترنت اشیا) نمایش داده می شوند و فراهم سازی قابلیت دید کامل به محصولات شرکای فورتی نت و فابریک

پیاده سازی

فایروال نسل جدید (NGFW)  فورتی گیت FG-400E

  • کاهش پیچیدگی با ترکیب امکانات امنیتی و تجهیزات امنیتی شبکه جهت محافظت در برابر تهدید
  • قابلیت شناسایی و جلوگیری از تهدیدات با جلوگیری از نفوذ به پورت و پروتکلی که اپلیکیشن های ترافیک شبکه شما را مورد بررسی قرار می دهد
  • فراهم سازی بهترین عملکرد ممکن در بازبینی SSL با استفاده از سایفرهای ضروری و افزایش ROI (بازده سرمایه)
  • قابلیت مسدود کردن حملات حرفه ای جدید با محافظت حرفه ای در برابر تهدید به صورت لحظه ای

Secure SD-WAN فایروال فورتی گیت FG-400E

  • فراهم سازی دسترسی مستقیم به اینترنت برای اپلیکیشن های کلود به منظور کاهش تأخیر و هزینه های WAN در فایروال فورتی گیت FG-400E
  • دارای قابلیت ها و امکانات عالی و مقرون بصرفه برای محافظت در برابر تهدید
  • دارای WAN Path Controller و Link Health Monitoring برای عملکرد بهتر
  • ارائه بهترین عملکرد ممکن در IPsec VPN و SSL Inspection به کمک پردازنده امنیتی
  • ساده سازی مدیریت و پیاده سازی بدون پیکربندی

دارای پردازنده SPU

  • پردازنده های سفارشی SPU در فایروال فورتی گیت FG-400E توان لازم برای تشخیص محتوای مخرب را با سرعت چند گیگابیت بر ثانیه فراهم می کنند.
  • تکنولوژی های امنیتی دیگر نمی توانند محافظت کافی در برابر تهدیدات گسترده محتوا و اتصال را فراهم کنند، چون به پردازنده های عمومی و همه کاره متکی اند و توان لازم برای این کار را ندارند.
  • پردازنده های SPU توان لازم برای مسدود کردن تهدیدات جدید را فراهم نموده و از استاندارد های سختگیرانه پشتیبانی می کنند. علاوه بر این تضمین می کنند که راهکار امنیت شبکه شما به عامل کند کننده شبکه تبدیل نشود.

 

پردازنده شبکه

پردازنده شبکه جدید فایروال فورتی گیت FG-400E فورتی نت با نام SPU NP6 با سیستم عامل FortiOS به خوبی عمل می کند تا قابلیت های زیر را برای شما فراهم نماید:

  • عملکرد عالی فایروال برای IPv4/IPv6، SCTP و ترافیک Multicast به همراه تأخیر بسیار پایین در حد 2 میکروثانیه
  • افزایش سرعت تونل VPN، CAPWAP و IP
  • جلوگیری از نفوذ مبتنی بر آنومالی (ناهنجاری)، برداشتن بار پردازش Checksum از روی پردازنده اصلی و پیوند بسته ها (پکت ها)
  • شکل دهی به ترافیک و صف بندی اولویت ها

پردازنده محتوا

پردازنده محتوای جدید فورتی نت با نام SPU CP9 خارج از جریان ترافیک مستقیم عمل می کند و سرعت بررسی امکانات امنیتی که نیازمند انجام محاسبات زیادی هستند را افزایش می دهد:

  • بهبود عملکرد IPS فایروال fortigate 400e با قابلیت منحصر به فرد تطبیق امضای کامل در ASIC
  • دارای قابلیت های بازبینی SSL مبتنی بر جدیدترین مجموعه سایفرهای الزامی
  • قابلیت برداشتن بار رمزنگاری و رمزگشایی از روی پردازنده اصلی

Fortinet Securtiy Fabric

Securtiy Fabric در فایروال فورتی گیت FG-400E قابلیت دید عالی، جلوگیری از نفوذ با هوش مصنوعی و عملیات ها، هماهنگی و پاسخگویی خودکار را در تمام محصولات فورتی نت و اکوسیستم آن فراهم کرده است. علاوه بر این با اضافه شدن بار کاری و داده های بیشتر، امنیت را گسترش می دهد و خود را به صورت پویا با آن منطبق می کند. این امنیت از داده ها، کاربران و اپلیکیشن هایی که میان IoT، دستگاه ها و محیط های کلود شبکه در حرکت اند محافظت می کند. تمام این قابلیت ها تحت مدیریت Single Pane of Glass قرار دارند و در نتیجه قابلیت های امنیتی در کل محیط شما توزیع می شوند و در عین حال پیچیدگی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

تجهیزات فورتی گیت اساس Security Fabric هستند و با قابلیت یکپارچه سازی با محصولات امنیتی دیگر فورتی نت و راهکارهای شرکای Fabric، امنیت و قابلیت دید را افزایش می دهند.

FortiOS

به کمک سیستم عامل FortiOS می توانید تمام قابلیت های شبکه و امنیت را در کل پلتفرم فورتی گیت کنترل کنید. علاوه بر این با پلتفرم امنیت نسل جدید و یکپارچه می توانید در زمان و هزینه های عملیاتی خود صرفه جویی کنید.

سرویس ها

سرویس های امنیتی فورتی گارد (FortiGuard)

فورتی گارد لبز (FortiGuard Labs) هوش مصنوعی نظارت بر تهدیدهای امنیتی را تأمین کرده و امنیت جامعی را در بسیاری از محصولات فورتی نت فراهم می کند. این تیم که از محققان تهدیدات امنیتی، مهندسین و متخصصین حرفه ای تشکیل می شود با بسیاری از سازمان های مانیتورینگ تهدید سراسر دنیا، عرضه کنندگان شبکه و امنیت و دستگاه های اجرای قانون در حال همکاری است:

  • پلتفرمی کاملاً یکپارچه به همراه یک سیستم عامل برای تمام سرویس های شبکه و امنیت در تمام پلتفرم های فورتی گیت
  • محافظت حرفه ای: عملکرد و امنیت این پلتفرم مورد تأیید NSS Labs، VB100، AV Comparatives و ICSA قرار گرفته است.
  • قابلیت کنترل هزاران اپلیکیشن، مسدود کردن جدیدترین اکسپلویت ها (exploit) و فیلتر کردن ترافیک وب بر اساس میلیون ها رتبه بندی لحظه ای آدرس ها به همراه پشتیبانی از TLS 1.3
  • قابلیت شناسایی، جلوگیری و مهار حملات پیشرفته با فریم ورک پیشرفته با جلوگیری از نفوذ و محافظت پیشرفته در برابر تهدید به کمک هوش مصنوعی و در عرض چند دقیقه
  • بهبود تجربه کاربری با قابلیت های خلاقانه SD-WAN و امکان شناسایی، مهار و ایزوله سازی تهدیدات با بخش بندی هدفمند
  • افزایش سرعت سخت افزاری با پردازنده SPU برای بهبود عملکرد امکانات امنیتی

5 راهکار جهت بهینه سازی اپلیکیشن ها در فضای ابری

یکی از فاکتورهای اصلی جهت بهینه سازی اپلیکیشن ها که باعث می شود سازمان ها به سمت استفاده از فضای ابری بروند، سرعت و دسترسی سریع است. از دیدگاه یک متخصص DevOps  که توسعه ی سریع اپلیکیشن ها و همچنین بهبود عملکرد و امنیت آن ها برایش، اهمیت زیادی دارد، مراحل زیر ضروری است تا بتوان سیستم ها و فرایندهای کاری را مدرنیزه نمود و بر کندی سرعت فضای ابری غلبه کرد.

  • Infrastructure-as-code

در اکثر مواقع، انجام امور به صورت دستی یا همان manual به عدم پویایی و قابل پیش بینی نبودن منجر می شود و در مقابل برای افزایش سرعت و قابلیت اطمینان، “اتوماسیون” یک المان ضروری است. فرقی نمی کند که در حال پیش بردن منابع فضای ابری برای توسعه ی یک اپلیکیشن باشید و یا استفاده از خدمات اپلیکیشن؛ در هر صورت باید به سرعتِ یک API call و یا کلیک کردن طول بکشد. لازم به ذکر است استفاده از infrastructure-as-code (IaC)، یکی از اصلی ترین المان ها در موفقیت در این زمینه است. کار کردن با Infrastructure/NetOps/SecOps به منظور دستیابی به فایل های معتبر به شما امکان می دهد زیرساخت ها و خدمات را بسیار سریع و قابل اعتماد عرضه کنید.

استفاده از این رویکرد باعث می شود کمتر به تیم های دیگر وابسته باشید و همچنین از عدم کارکرد مناسب که در اثر درخواست های ticket-based برای زیرساخت های manual ارسال می شود، جلوگیری می کند.

  • Take full advantage of your CI/CD pipeline

Infrastructure-as-code گامی صحیح برای افزایش سرعت است، اما زمانی که با CI/CD pipeline همراه باشد، دستاوردهای ارزشمند بیشتری خواهد داشت. فراتر از قابلیتِ افزودن کد اپلیکیشن های جدید به base اصلی اپلیکیشن ها و همین طور به روزرسانی هایی که منجر به تولید خودکار می شوند، می توان خدمات بهینه سازی اپلیکیشن ها را با pipeline نیز ادغام کرد. با تعریف این سرویس ها به عنوان کد (Iac) و همین طور ذخیره سازی آن ها در یک ابزار کنترل که بتوان علاوه بر نظارت، آن ها را آپدیت و تایید کرد، ابزارهای CI/CD (مانند Ansible و GitLab) می توانند به طور خودکار این سرویس ها را از طریق یک API call عرضه کنند. به این ترتیب، به این اطمینان خواهید رسید که اپلیکیشن مورد نظر با امنیتی مناسب و سرعتی مورد تایید در دسترس خواهد بود.

  • Adopt containers… but do so securely

توانایی باندل کردن کدهای درخواستی، libraryها و binaryها برای کل اپلیکیشن در یک پکیج که از طریق پلتفرم، به سرعت در دسترس قرار می گیرد، را می توان پایه و اساسی برای افزایش پذیرش در containerها دانست. این قابلیت ها در بهینه سازی سرعت در فضای ابری، نشانه خوبی هستند؛ آن ها می توانند قابلیت بهینه سازی اپلیکیشن ها را افزایش داده و سرعت فرایند CI/CD را افزایش دهند، ضمن اینکه ساختاری قابل مدیریت ارائه می دهند.

نباید پرداختن به موضوع سرعت، باعث فراموشیِ امنیت و عملکرد بهینه آن ها گردد. متاسفانه زمانی که تلاش ها در جهت بهینه سازی اپلیکیشن های موجود به منظور رفع نیازهای containerها صورت می گیرد، احتمال موفقیت زیاد نخواهد بود. در مقابل توصیه می شود مجموعه ی پویا تری از خدمات شناسایی شود  تا بتوان به طور کامل، containerها را پشتیبانی نمود.

  •  Knowledge Visibility is power

“راه اندازی و اجرای سریع و بهینه سازی اپلیکیشن ها” و “حفظ دسترسی کاربران به آن ها” دو مقوله متفاوت است. تهدیدات بی شماری در مرحله ایجاد یک اپلیکیشن وجود دارد، از جمله اختلال در شبکه، مشکلات پلتفرم، تهدیدات سایبری و باگ های مربوط به کد. این امر باعث می شود عیب یابی اپلیکیشن ها کاری بسیار دشوار و تقریبا غیر ممکن باشد، اما سوالی که مطرح می شود این است که بهترین راهکار به هنگام مواجهه با اختلالات و باگ های همزمان در چندین اپلیکیشن در فضاهای ابری مختلف چیست؟

در این سناریو، “نظارت و کنترل” را می توان مقدم بر دانش مربوطه دانست؛ و به هنگام جستجوی راهکار برای رفع مشکلات اپلیکیشن ها، بسیار ارزشمند است. به طوری که می توان گفت هرچه میزان نظارت و کنترل بر روی لایه های مختلف اپلیکیشن ها بیشتر باشد، توانایی شناسایی ناهنجاری های عملکردی و دلایل بروز آن نیز افزایش خواهد یافت. به همین منظور، پیاده سازیِ یک راهکار نظارتی متمرکز که قابل اجرا از طریق ساختار فضای ابری باشد، بسیار مهم و حیاتی است.


معرفی فایروال Fortigate 60F

  •  Teamwork makes the dream work

در آخر باید گفت سرعت مورد نیاز در فضای ابری، تنها به دارا بودن فناوری ها و ابزارهای مناسب محدود نمی شود، بلکه کاربران و فرایندها نیز نقش مهمی دارند. لازم به ذکر است این وظیفه، یک کار تیمی است و مسئولیت آن بر عهده ی DevOps، SecOps و NetOps می باشد. بدیهی است ناکارامدی هر یک از اعضا بر روی کل سیستم، تاثیر منفی می گذارد.

رفع مشکلات و اجرای یک مدل تعاملی منظم بین تیم ها، پایه و اساسی برای افزایش سرعت برنامه ریزی، عیب یابی و به اشتراک گذاری داده ها می باشد، ضمن اینکه تضمین می کند تک تک افراد با سرعتی مشابه پیش می روند. در این صورت می توان با استفاده از تخصص های متقابل، بهره وری را نیز افزایش داد.